De Antwerpse ondernemer Tom Duhoux komt op de proppen met een eigen denimlabel onder de naam HNST. Opvallend is dat het merk zich aanprijst als het meest duurzame jeansmerk ter wereld.
6.000 liter water per jeans bespaard
De collectie, die bestaat uit acht verschillende ontwerpen, werd in samenwerking met ontwerpster Ellen Robinson ontwikkeld en bij de productie wordt volledig gebruik gemaakt van een circulair model. Dat wil zeggen dat elke jeansbroek volledig bestaat uit gerecycleerde en afbreekbare stoffen.
Voor de jeansstof die door HNST wordt gebruikt, wordt 56 procent gerecycleerd denim samengebracht met 23 procent katoen en 21 procent Tencel, een restproduct van houtverwerking. Ook voor alle details, zoals de knopen, is gebruik gemaakt van gerecycleerd of afbreekbaar materiaal. De kleuring gebeurde tevens op een milieuvriendelijke manier en per jeansbroek wordt er maar liefst 6.000 liter water bespaard. Dat schrijft De Standaard.
De volledige collectie is momenteel te koop via de webshop van HNST en bestaat uit vier broeken voor vrouwen en drie broeken en een jeansjas voor mannen. Prijzen variëren van 135 tot 199 euro. Na gebruik kunnen de jeansbroeken terug ingeleverd worden bij HNST, die ze vervolgens opnieuw recycleert. In ruil krijgt de klant een korting van 15 euro op een volgende aankoop.