Door logistieke problemen loopt de levering van de wintercollecties vertraging op. Brancheorganisatie Mode Unie vreest voor een nieuwe opdoffer voor de sector, die al zwaar te lijden had onder de coronacrisis.
Azië
Normaal ontvangen de meeste modehandelaars hun wintercollectie begin september, maar door logistieke moeilijkheden in Azië zijn er al vertragingen die oplopen tot vier weken. “De logistieke aanvoer hapert vooral omdat in China en India havens gesloten worden vanwege corona”, zegt Isolde Delanghe van Mode Unie aan GVA. De vertragingen laten zich voelen in heel de sector.
Ook in Turkije en in Oost- en Zuid-Europa wordt nog heel wat kleding geproduceerd voor de Belgische markt. Die leveringen lopen wel vlot binnen. Niettemin blijft het problematisch dat de winkels een groot deel van hun collectie te laat krijgen, stelt Delanghe. “Hoe later in het seizoen, hoe moeilijker om het nog verkocht te krijgen. Eind oktober begin je al richting solden te gaan. Mensen shoppen graag als de nieuwe collectie er is en als het schooljaar begint. Dat maakt elke vertraging bijzonder vervelend.”
De problemen komen uiteraard op een bijzonder slecht moment voor de sector, die door corona al drie opeenvolgende slechte seizoenen achter de rug heeft. “Sinds het begin van de epidemie is de omzet met 30% gedaald, gedurende twee zomerseizoenen en één winterseizoen”, aldus Delanghe. “Onze handelaars zitten met seizoensgebonden stocks, wat je niet verkocht krijgt kun je een half jaar later meestal niet meer in de winkel leggen. Met pakweg een broodrooster kan dat wel.”
“Klant zal niks merken”
Toch is niet iedereen even pessimistisch. Hoewel zijn keten JBC ook last heeft van de vertragingen, ziet Bart Claes het najaar met vertrouwen tegemoet. “Corona had een gigantische impact, maar dat hebben we afgesloten. Op dit moment mogen we niet klagen. En de klanten hoeven niets te merken, zolang er maar geen nieuwe maatregelen nodig blijken.”
Ook Luc Van Mol van ZEB ziet geen onoverkomelijke problemen. “Bij ons zijn er vertragingen van gemiddeld drie à vier weken, maar we kunnen dat opvangen, onze winkels zitten bomvol. Alleen zijn er minder files in onze magazijnen. In een normaal jaar zijn de leveringen daar nu niet bij te houden. De consument zal daar niks van merken.”