Zowat alle grote (en kleine) Belgische modemerken en -retailers dringen aan op een aanpassing van de soldenwetgeving. Liefst 78 bekende namen vragen de soldenperiode uit te stellen tot 1 augustus en voordien een strikte sperperiode in te voeren.
Sector van de ondergang redden
“Willen we onze sector van de ondergang redden, moeten we de huidige soldenwetgeving nu aanpassen”, luiden 78 Belgische modemerken en -retailers de alarmbel. Ze willen dringend aan tafel zitten met premier Wilmès en economieminister Muylle, klinkt het in een brief. Honderden faillissementen en duizenden ontslagen kunnen volgens hen vermeden worden als de solden dit jaar worden uitgesteld tot minstens 1 augustus. Van zodra de fysieke winkels mogen heropenen, moet dan wel een strikte sperperiode ingaan – waarbij ook fluistersolden en koppelverkoop verboden zijn.
Ook de internationale en digitale spelers zouden die aangepaste regels moeten respecteren, en daar knelt vaak het schoentje. “Als wij straks de winkels weer kunnen openen, weten wij dat sommige grote retailers en online spelers geneigd zullen zijn om zoveel mogelijk goederen aan grote kortingen te verkopen om van de stock af te geraken en snel cashflow te genereren”, zegt Peter Perquy (CEO van Gigue, Terre Bleue en Zilton), die benadrukt dat Belgische merken en boetieks dat financieel niet aankunnen.
Duizenden jobs op het spel
De verliezen stapelen zich dag na dag op, de voorraden zijn betaald, de herfst- en wintercollecties worden nu geproduceerd en moeten geprefinancierd worden en de collecties van volgende zomer zijn in volle voorbereiding, zeggen Mimi Lamote (CEO van Mayerline) en Perquy, die optreden als spreekbuizen voor de Belgische modesector. “Als er in mei, juni en juli niets verandert aan de actuele soldenwetgeving, zal onze sector in elkaar storten: honderden modebedrijven en duizenden jobs staan op het spel. We weten nu al dat vele bedrijfsleiders met de huidige wetgeving hun modebedrijf niet kunnen redden, hoe hard ze dat ook proberen”, waarschuwt Lamote.
Eerder riepen de Belgische modefederatie Creamoda en Unizo ook al op tot het verplaatsen van de soldenperiode. De overheid doet er zelfs zijn voordeel mee, argumenteren de 78 modespelers nu, want het kost de regering niks – maar brengt wel extra btw op als de prijzen een aantal weken niet mogen verlagen.