Modeketen Bel&Bo heeft de Covid-ellende bijna achter zich gelaten. De jongste weken kwamen de funshoppers weer opdagen en draaiden de winkels weer zoals in 2019, getuigt CEO Michel Delfosse in een gesprek met RetailDetail. Meer nog: Bel&Bo krijgt er binnenkort een zusje bij in de vorm van Eviva, een nieuw winkelconcept voor mensen met een maatje meer.
Funshoppers zijn terug
“Supergoed!” Dat is het korte en krachtige antwoord dat we van Delfosse krijgen wanneer we peilen naar de huidige stand van zaken bij Bel&Bo. Met wat doorvragen krijgen we dan toch wat meer info losgepeuterd. “De jongste weken evolueren de cijfers weer naar het peil van 2019”, klinkt het. “Al zal heel 2021 nog onder dat peil blijven. De maand april, toen we enkel op afspraak mochten werken, is de facto een verloren maand. Dat maak je niet meer goed.”
De topman vermoedt wel dat Bel&Bo in 2022 weer op het peil van 2019 zal belanden. “We hebben net het weekend van de klant achter de rug, en we kunnen nu wel met zekerheid zeggen dat de funshoppers terug zijn”, stelt verkoopmanager Charlotte Delfosse. “We zijn intussen misschien al wat gewend geraakt aan de mondmaskers, maar we zien toch dat het wegvallen van de mondmaskerplicht een groot effect heeft. We kunnen namelijk goed vergelijken met onze Waalse winkels, waar het mondmasker wel nog verplicht is.”
Intussen heeft de webwinkel duidelijk aan belang gewonnen, waarmee Bel&Bo aansluit bij de sectortrend. Tijdens de eerste lockdown groeide het aandeel van de online verkoop in de totale omzet van 4 naar 12%, om dan nadien te stabiliseren rond de 8%. Daar neemt Michel Delfosse echter geen genoegen mee: “We hebben een nieuwe webshop klaar, wat ons bloed, zweet en tranen heeft gekost. Daarmee gaan we opnieuw op zoek naar die 12%, en meer.”
Eviva
Bel&Bo blaakt dus van vertrouwen. In die mate zelfs, dat de modeketen de tijd rijp acht voor de lancering van een volledig nieuw winkelconcept: Eviva. Dat is een winkel die zich richt op mensen met een maatje meer, van maatje 44 tot 54. “Grotere maten zaten al in het assortiment van Bel&Bo”, licht Charlotte Delfosse toe. “En daar zullen die ook niet verdwijnen. Maar wij stelden vast dat de vraag momenteel groter is dan het aanbod, en daar willen we met Eviva op inspelen.”
De eerste pilootwinkel van Eviva opent op 15 oktober in Roeselare. “Het is de bedoeling dat er begin volgend jaar een tweede locatie bijkomt in een nog te bepalen stad”, zegt Michel Delfosse. “Na een jaar zullen we dan het concept evalueren en dan eventuele verdere plannen maken.” De Eviva-winkels zullen een volledig eigen stijl krijgen, zonder verwijzingen naar Bel&Bo. “De collectie van Eviva zal wel opduiken in Bel&Bo-winkels, maar omdat we niet uitsluiten dat de Eviva-winkels ook collecties van andere merken zullen aanbieden, wilden we het concept volledig op eigen benen zetten.”
Comeback van de formele kledij
Niks dan positieve boodschappen, dus. Al zijn er wel wat uitdagingen, net als in de hele sector. Zo kampt ook Bel&Bo met leveringsproblemen voor de najaarscollectie. “We zullen wel alles in de rekken krijgen”, benadrukt Michel Delfosse. “Maar niet alles zal er zijn op het moment dat we dat graag gehad zouden hebben. We hebben uiteraard geanticipeerd op de verstoringen in de aanvoerketen door op zoek te gaan naar leveranciers dichter bij huis. Maar iedereen was dat aan het proberen, zodat ook daar capaciteitsproblemen optraden.”
Welke trends ziet Michel Delfosse voor de aankomende periode. “Sowieso blijft het duurzaamheidsverhaal aan belang winnen”, zegt hij. “Maar op vlak van de modevoorkeuren zien we een opmerkelijke terugkeer van de meer formele kledij bij onze klanten. Nu iedereen weer naar het werk en op restaurant mag en kan, is die vraag teruggekeerd. Hoe lang dat gaat duren, valt niet te voorspellen. Mode zal altijd cyclisch zijn.”