BCBG Max Azria Group gaat reorganiseren onder druk van de almaar groeiende internetconcurrentie en een flinke schuldenlast. Hoeveel van de 570 winkels wereldwijd (waarvan drie in de Benelux) openblijven, is nog niet bekend.
Faillissement niet aan de orde
Het modehuis dat de Tunesische designer Max Azria in 1989 oprichtte en sterren als Kate Winslet, Victoria Beckham of nog Alicia Keys als klant heeft, staat voor een grote reorganisatie. De groep telt momenteel 570 winkels wereldwijd (waarvan 175 in de Verenigde Staten), en dat is niet langer houdbaar in een context van “groeiende concurrentie van het internet en veranderend koopgedrag van de consument”.
“Om te overleven moet het bedrijf ‑ net zoals vele andere in deze sector ‑ zijn activiteiten herbekijken om opnieuw competitief te worden in het huidige winkellandschap”, zegt woordvoerder Seth Lubove. “BCBG is een ontwerper en kledingmaker van wereldklasse en moet mits de nodige veranderingen in staat zijn opnieuw met het succes aan te knopen.”
Wat die ‘nodige veranderingen’ precies inhouden, is nog niet duidelijk. De groep bevestigt wel minder te focussen op fysieke boetieks (lees: er gaan winkels sluiten) en in plaats daarvan meer de nadruk te leggen op licentiedeals, e-commerce en verkoop via andere retailers. Ondanks de hoge schuldgraad is een “faillissement niet aan de orde”, zo klinkt het nog. De voorbije maanden werden bij BCBG, dat in onze contreien winkels heeft in Antwerpen, Brussel en Luxemburg, wel al 123 banen geschrapt.