Europa en Amerika’s compenseren Azië
Burberry realiseerde in de eerste zes maanden van zijn boekjaar 2015/2016 een omzet van 1,079 miljard pond, omgerekend net geen anderhalf miljard euro. Dat is licht beter dan de 1,065 miljard pond uit dezelfde periode van het voorgaande boekjaar. De verbetering kwam vooral op rekening van de verkopen in de Amerika’s, waar de omzet van 270 naar 286 miljoen pond (385 miljoen euro) steeg.
In Azië was er daarentegen een daling van 385 naar 377 miljoen pond (500 miljoen euro). Vooral de terugval van de economische groei in China deed de verkopen geen goed: sinds in de strijd tegen corruptie het schenken luxegoederen aan ambtenaren aan banden is gelegd, heeft het concern er bovendien een deel van zijn doelgroep verloren.
Voorts merkte het dat heel wat Chinezen liever hun aankopen in Europa deden, waar ze konden profiteren van een goedkope euro. In de regio “Europa, het Midden-Oosten en India” liep de verkoop dan ook weer wat vlotter, met een toename van 410 naar 416 miljoen pond (560 miljoen euro).
Voor de tweede helft van het boekjaar verwacht Burberry een ééncijferige groei van de verkopen op vergelijkbare basis. Daarnaast wil het bedrijf zich concentreren op kostenbeheersing: onder meer de reisuitgaven en de marketingbudgetten zullen in het oog worden gehouden. Zo zou de vergelijkbare brutowinst voor het boekjaar 2015/2016, dat eind maart afsluit, moeten uitkomen op zowat 445 miljoen pond (600 miljoen euro), licht onder de 456 miljoen pond van het vorige boekjaar.