De Australische Mitula Group neemt kledingzoekmachine Kleding.nl en zusterbedrijf Fashiola over voor een bedrag van 11 miljoen euro. Het bedrijf Kleding BV zal onder de nieuwe eigenaar wel volledig zelfstandig blijven functioneren.
Sneller groeien in Europa
“Wij zijn heel erg blij met de acquisitie van Kleding. Deze overname verschaft ons direct een sterke positie in het verticaal zoeken op mode, wat we verder kunnen laten groeien door gebruik te maken van de 80 miljoen bezoeken per maand aan onze andere Mitula-zoeksites”, zegt Gonzalo del Pozo, CEO van de Mitula Group.
Kleding BV baat in 16 landen verticale vergelijkingssites uit. In Nederland functioneert het onder andere onder de naam Kleding.nl. In België gebruikt het de merknaam Fashiola. Die is ook aanwezig in landen als Denemarken, Duitsland, Spanje, Zwitserland en Frankrijk. Mitula hoopt met de overname vooral in Europa sneller te groeien.
Mitula werd in 2009 opgericht en heeft momenteel meer dan 100 digitale marktplaatsen in handen in 51 landen. Die marktplaatsen variëren van vastgoed naar auto’s en mode. “Het modesegment is belangrijk voor ons, omdat we graag willen verschuiven van ‘clicks-leverancier’ naar een bedrijf dat een meer constante inkomstenstroom voor haar partners kan genereren. Het modesegment is ingericht op het delen van provisie en dat sluit goed aan bij onze toekomstvisie”, verklaart Del Pozo de overname van Kleding BV.
Kleding.nl werd in 2012 gelanceerd en trok in 2013 de grenzen over met zusterbedrijf Fashiola. Op de zoekmachines zijn ongeveer 18 miljoen kledingstukken te vinden van meer dan 1.000 webshops. Het krijgt daarbij een percentage van elk kledingstuk dat via de site werd verkocht.