(Publireportage) Hoe kan je als lokale winkelier snel digitale kansen grijpen en nieuwe klanten bereiken in heel land? Het Connected Retail programma van Zalando verbindt fysieke retail met online winkelen, met omzetstijgingen tot 60% als resultaat.
Bereik miljoenen nieuwe klanten
Nu meer en meer consumenten online shoppen, wordt het voor modewinkeliers essentieel om hun fysieke winkels te koppelen aan onlineplatformen. Dat klinkt moeilijker dan het is. Al sinds 2018 is Connected Retail by Zalando een gebruiksvriendelijke oplossing die retailers in staat stelt om hun fysieke voorraden op het Zalando platform te brengen. Zo kan je als retailer je zichtbaarheid verhogen en producten verkopen aan miljoenen actieve Zalando-klanten in heel het land.
De voordelen? Je behaalt een hogere omzet en winst per vierkante meter, je kan meer collecties aanbieden en je verhoogt je merkbekendheid bij klanten die online shoppen bij Zalando. Het platform staat open voor zowel lokale winkeliers als winkelketens, warenhuizen en direct-to-consumer merken. “Sommige retailers bereiken een 100% hogere omloopsnelheid van de voorraad,” aldus Zalando.
Behoud de controle
Toetreden is heel eenvoudig. Er zijn geen opstartkosten of dure systeemintegraties mee gemoeid. Winkeliers hebben enkel “een internetverbinding, een printer en een logistiek contract nodig, Zalando staat in voor de software, online content, betaaldiensten, klantenservice en ondersteuning. Zodra je je registreert, helpt een consultant je online aanwezigheid op het platform te optimaliseren. Bovendien behoud je als retailer of merk de volledige controle: jij bepaalt wat je verkoopt en tegen welke prijs.
Voor de Zalando klanten betekent Connected Retail dat ze nieuwe merken en aanbieders kunnen ontdekken terwijl ze toch gebruik maken van de Zalando-service die ze gewend zijn op het gebied van verzending, retouren en klantenservice. Lokale klanten kunnen dankzij een filter bovendien zoeken naar artikelen die rechtstreeks worden verzonden vanuit winkels in hun land.
Groeimotor voor elk modebedrijf
“Met Connected Retail slaan we een brug van fysieke retail naar online winkelen. Het is een belangrijk onderdeel van onze platformstrategie. We maken het makkelijk voor retailers om verbinding te maken en laten ze het heft in eigen handen nemen,”, zegt Carsten Keller, Vice President Direct-to-Consumer, die verantwoordelijk is voor de Connected Retail business. “Connected Retail is innovatief, omdat het een relevant probleem oplost – groeien op meerdere kanalen, zowel de fysieke als digitale – op een eenvoudige, snelle en kostenefficiënte manier. Dat is hoe we samen met de retailers een groeimotor hebben gebouwd voor elk modebedrijf in de winkelstraat – merk en retailer, klein en groot, oud en nieuw.”
Intussen zijn in Europa al meer dan 6000 winkels aangesloten bij Connected Retail. Het programma is nu live in België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Polen, Spanje, Zweden, Noorwegen, Finland, Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland en Italië.
Meer weten over Connected Retail by Zalando? Klik dan hier!