De Britse online retailer Asos experimenteert sinds kort met een nieuwe AR-tool, “See My Fit”. De toepassing maakt gebruik van aangevulde realiteit en simuleert een beeld van een kledingstuk in verschillende maten op diverse lichaamstypes.
Op maat van individuele klant
See My Fit moet de klanten helpen om “beter geïnformeerde aankoopbeslissingen te nemen“, stelt Asos in een persbericht. Het toont hoe producten eruit zien op modellen “die de individuele klanten beter weerspiegelen.” De technologie is heel eenvoudig in gebruik: shoppers hoeven alleen op de knop “See My Fit” te klikken bij een van de 800 jurken die deel uitmaken van de test en kunnen die dan bekijken op een reeks van 16 modellen in de maten 32 tot 46. Asos wil dit bereik nog verder uitbreiden bij een eventuele definitieve lancering van de toepassing.
“Met deze proef van See My Fit gebruiken we de nieuwste AR-technologie om de macht aan onze klanten over te dragen, zodat ze een jurk kunnen zien die gedragen wordt door het model waarmee ze zich het meest identificeren, en op een manier die niet mogelijk zou zijn met de traditionele technieken voor het fotograferen van modellen”, zei contentmanager Tim Carey.
De technologie van See my Fit werd gemaakt door Zeekit, een bedrijf waar Asos al eerder mee samenwerkte. In 2018 testte de online retailer al een een gelijkaardige, maar beperktere toepassing die een kledingstuk projecteerde op maximaal vier modellen.