Net als vele andere pure online retailers profiteerde ook Asos de voorbije maanden sterk van de coronacrisis. Vooral de winst van de Britse modewebshop steeg spectaculair, en dat opent de deuren voor verdere uitbreiding.
Coronaboom
In het afgelopen halfjaar boekte Asos een totale omzet van 1,98 miljard pond (2,3 miljard pond), bijna een kwart hoger dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Vooral in het Verenigd Koninkrijk was de groei opvallend (+39%), maar ook in de rest van Europa (+18%) en de Verenigde Staten (+16%) zette Asos sterke groeicijfers neer. Het aantal actieve klanten steeg met 1,5 miljoen tot 24,9 miljoen. De aangepaste bedrijfswinst (exclusief eenmalige overname- en integratiekosten van Topshop, Topman, Miss Selfridge en HIIT) steeg met liefst 236% naar 116,2 miljoen pond (135 miljoen euro). Asos schat de bonus van de coronacrisis op 48,5 miljoen pond (56 miljoen euro).
De Britse webwinkel, vooral bekend om feestkleding en ‘occasion wear’, slaagde erin om het aanbod nog meer af te stemmen op thuiswerkende consumenten. De shift naar vrijetijdskleding, die zich reeds vroeger in de pandemie manifesteerde, zette zich ook in de voorbije zes maanden door.
Geloof in de toekomst
Het bedrijf gaat er wel van uit dat dit voordeel grotendeels tijdelijk is en dat de winstgevendheid zich zal normaliseren naarmate de sociale beperkingen in meer landen worden opgeheven. “Wij geloven dat de verschuiving naar online retail als gevolg van de pandemie en de versnelde consolidatie van offline retail het vertrouwen van de consument in online winkelen heeft vergroot. Wij verwachten dat in de komende maanden een deel van de consumentenvraag terug zal keren naar de winkels naarmate de beperkingen in onze markten worden versoepeld, maar tegelijkertijd verwachten we dat de online penetratie structureel hoger zal blijven dan voor de crisis”, aldus Asos in een verklaring.
CEO Nick Beighton zegt dan ook dat het resultaat de deuren openzet voor verdere overnames. “Over tien jaar willen we een veel groter bedrijf zijn, en het is erg waarschijnlijk dat we die groei gaan behalen door onderweg andere merken op te pikken”, klinkt het bij Business of Fashion. Daarbij zal hij wel selectief omspringen met kandidaten: “het moet in de modesector zijn en onze twintigers moeten er een band mee hebben: zo kunnen we een goeie ‘return’ voor onze aandeelhouders verzekeren.”