Online moderetailer Asos heeft de omzet in de voorbije vier maanden sterk zien toenemen, vooral onder impuls van Black Friday. De omzet steeg met zo’n 20%, met dank aan 27,7 miljoen bestellingen.
Recordverkoop
Asos trok de omzet in de 4 maanden tot 31 december 2019 met een vijfde op tot 1,11 miljard pond (1,31 miljard euro). Analisten hieden rekening met een groei van 15%, schrijft Les Echos. De opbrengsten stegen in alle regio’s waar de retailer actief is. De toename was het grootst in de Verenigde Staten (+23%). Ook het aantal orders nam met 20% toe tot 27,7 miljoen. Volgens Asos brak de verkoop tijdens Black Friday alle records.
De fors gestegen omzet is een opsteker voor Asos. In juli vorig jaar moest het modebedrijf immers nog een winstwaarschuwing uitsturen na logistieke problemen in Europa en de Verenigde Staten. De voorbije jaren is de operationele marge van Britse e-tailer wel stelselmatig gedaald van 4 naar 1,3% vorig jaar.
“ASOS is het jaar bemoedigend gestart. Sterke klantenwervingsactiviteiten ondersteund door robuuste operationele prestaties hebben gezorgd voor een goed momentum in al onze markten. Zoals we in oktober al zeiden, ligt de focus dit jaar op het verder verbeteren van onze mogelijkheden en het benutten van de investeringen die we hebben gedaan. Het is nog vroeg in het jaar en er is nog veel te doen, maar de vooruitgang die we hebben geboekt tot nu toe motiveert ons. We blijven vertrouwen in ons vermogen om de substantiële kansen die voor ons liggen te benutten”, aldus CEO Nick Beighton.