Online modewinkel Asos heeft in Europa en de Verenigde Staten te kampen met logistieke problemen in zijn distributiecentra: daardoor dreigt de winst een flinke knauw te krijgen.
Atlanta en Berlijn fnuiken groei
Eerst het goede nieuws: Asos zag in de vier maanden tot 30 juni zijn verkoop wereldwijd aantrekken met 12%. Op zijn Britse thuismarkt is er zelfs een omzetgroei met 16%. De groep kreeg in die periode 24,8 miljoen orders binnen (14% meer op jaarbasis).
Dat de groepsomzet minder snel groeit dan gepland, is volgens CEO Nick Beighton te wijten aan problemen in de Verenigde Staten en Europa. In Europa klom de verkoop slechts met 5%, als gevolg van logistieke problemen in het distributiecentrum van Berlijn. Daardoor moest de groep zijn aanbod noodgedwongen beperken. Ook in Atlanta waren er logistieke problemen.
Volgens Beighton nam de zoektocht naar de exacte oorzaak meer tijd in beslag dan eerst gedacht, wat “een impact [had] op de beschikbare voorraden, de verkoop en de kostenbasis in de betrokken regio’s.” Hij voegde er wel aan toe dat het euvel nu gevonden is en dat volop aan een oplossing wordt gesleuteld, al vreest de CEO dat het “nog enige tijd” zal kosten om het vertrouwen van de klanten terug te winnen.
Van 55 naar hooguit 30 à 35 miljoen pond
De impact op het lopende boekjaar belooft alvast enorm te worden. Naast 100 banen die mogelijks sneuvelen, dreigt ook de winst een flinke knauw te krijgen. Het management ging oorspronkelijk uit van een jaarwinst van 55 miljoen pond (60 miljoen euro), maar heeft die prognose nu flink neerwaarts bijgesteld: Asos mikt nu op een winst van 30 à 35 miljoen pond, omgerekend 33 à 39 miljoen euro.
De winstwaarschuwing komt nauwelijks een half jaar na het winstalarm van december laatstleden, en dat wordt niet bepaald gesmaakt door de beleggers: die stuurden het aandeel bij de opening van de beurs 20% lager. Intussen is het verlies wat gemilderd, maar in vergelijking met de koers van een jaar geleden is het aandeel nog amper de helft waard.