2,091 miljard euro omzet
De Italiaanse modegroep Giorgio Armani zag zijn omzet vorig jaar stijgen tot net geen 2,1 miljard euro (+16%). Nooit eerder verkocht het Italiaanse modehuis zoveel. De operationele winst steeg nog sneller: +20% tot 339 miljoen euro.
De grote sprong voorwaarts gebeurde (alweer) in Azië, met China op kop. In heel Azië groeide Giorgio Armani liefst 29% (tot 512 miljoen euro), in China alleen steeg de omzet liefst 39%. In de Verenigde Staten steeg de omzet zo’n 15% en zelfs in Europa – nog altijd het belangrijkste continent voor het Italiaanse modehuis – scoorde Armani opvallend sterk: een groei van 11%.
Honderd nieuwe winkels dit jaar
Daarmee groeit het modeconcern nu al voor het derde jaar op rij, en ook 2013 oogt veelbelovend, zo klinkt het in een gesprek met het Amerikaanse modevakblad WWD: “Het is uiteraard nog te vroeg om nu al voorspellingen te maken, maar ik verwacht dat de positieve trend dit jaar zal aanhouden.”
De groep heeft in 2012 alles samen 158 miljoen euro geïnvesteerd in zijn wereldwijde distributienetwerk. Er kwamen onder meer 104 nieuwe winkels bij, wat het totaal intussen al op 2.203 winkels brengt.
Ook dit jaar staan 100 nieuwe winkelopeningen gepland, al wil de groep nog niet zeggen waar: “Volgens ons strategisch plan blijven we zowel in de mature markten als in de groeilanden investeren, in lijn met de trend van de voorgaande jaren”, klinkt het in Milaan. Zouden alvast op het verlanglijstje staan: Parijs, Rome (een nieuwe flagshipstore aan de Via Condotti), Hongkong en Dubai.