Arket, één van de merken van H&M Group, start deze week met de verhuur van kinderkleding. Het Scandinavische lifestylemerk gaat daarvoor samenwerken met het Nederlandse kledingverhuurbedrijf Circos.
Hergebruik stimuleren
Met het initiatief, dat aanstaande donderdag gelanceerd wordt, wil Arket het hergebruik van kleding aanmoedigen. Een kind groeit in zijn eerste twee levenjaren door acht maten, en gemiddeld kopen zijn ouders in deze periode ongeveer 280 kledingstukken, stelt het merk. Daarvan worden de meeste items bovendien slechts enkele maanden of nog korter gebruikt, voegt het eraan toe.
Arket start daarom met de verhuur van kinderkleding. Klanten kunnen zo de voetafdruk van de kleding delen, en bovendien tijd, geld en ruimte besparen. “Met onze samenwerking brengen Arket en Circos een waardevolle en broodnodige service naar een groeiende markt van milieubewuste ouders en verzorgers”, zegt Erick Bouwer, oprichter en CEO van Circos.
Het Circos-abonnement is beschikbaar voor Europese klanten vanaf € 19,50 per maand. Gehuurde kleding kan gedragen worden zolang ze past. Na het terugsturen wast Circos de kleding, zodat ze proper is voor de volgende klant. Tussen de acht en tien gezinnen zullen op die manier hetzelfde kledingstuk kunnen gebruiken. Als het item uiteindelijk versleten is, worden de materialen gerecycleerd om er nieuwe producten van te maken.