Omzet en winst staan bij modemerk Esprit onder druk, onder meer als gevolg van een onduidelijke merkidentiteit en een te hoge kostenstructuur. Een versterkte focus op de groothandelsactiviteiten moet soelaas brengen.
Interne zwakheden
Esprit realiseerde in het afgelopen boekjaar 2017/18 een omzet van 15,45 miljard Hong Kong dollar (1,7 miljard euro), een daling met 11,1% tegenover het vorige boekjaar. Die daling is te wijten aan een rationalisering van het winkelnetwerk, maar ook aan tegenvallende verkopen doordat er minder klanten over de vloer kwamen. Hoewel de groep de operationele kosten wist te verlagen, was dat onvoldoende om de omzetdaling te compenseren. Daardoor liep het nettoverlies op tot 2,6 miljard Hong Kong dollar (280 miljoen euro).
Anders Christian Kristiansen, die dit voorjaar aantrad als nieuwe CEO van de groep, weet dus wat gedaan: “Er zijn ingrijpende veranderingen nodig om Esprit terug te brengen naar duurzame groei en winstgevendheid”, zegt hij. “We worden momenteel getroffen door een combinatie van interne zwakheden: een hoge kostenstructuur die niet langer in overeenstemming is met het verkoopniveau, te veel verliesgevende winkels in onze portefeuille, een gebrek aan duidelijke merkidentiteit en een product dat niet voldoet aan de verwachtingen van onze klanten.”
De CEO heeft een interne taskforce aangesteld om nieuwe strategische initiatieven te ontwikkelen, die later dit najaar worden bekendgemaakt. Een tip van de sluier licht hij al wel op: de groothandelsactiviteiten zullen een centrale rol spelen in de nieuwe richting van het bedrijf. “We willen ‘best-in-class’ worden in wat we onze groothandelspartners bieden op het gebied van producten, marketing en andere ondersteuning.”