Opnieuw moet een klinkende naam uit de moderetail de boeken sluiten: Maison Martin Margiela kan de huur niet langer betalen. Stijgende (huur)kosten en veranderd shoppergedrag doen steeds meer winkeliers de das om.
Teruglopende cijfers
De bekende winkel van Maison Martin Margiela in de Brusselse Dansaertwijk is al twee weken dicht. De reden: een faillissement, het zoveelste in de modebranche. “Elke maand lopen de cijfers terug”, verklaart zaakvoerster Nicola Vercraeye aan De Standaard. “Vandaag draai ik de helft van de omzet van 2011“. Volgens haar zorgen de werken in het stadscentrum (het invoeren van de voetgangerszone, het sluiten van tunnels) ervoor dat trouwe klanten het niet meer zien zitten om naar de winkel te komen en liever online bestellen.
De sector van de luxemode beleeft zware tijden: zopas vertrok Karl Lagerfeld uit de Schuttershofstraat in Antwerpen, waar eerder dit jaar ook schoenenzaak Coccodrillo de handdoek gooide. De verklaringen zijn vaak dezelfde: stadscentra die auto’s proberen te weren, de onbetaalbare huurprijzen, het gemak van online bestellen. Ook veranderend consumentengedrag speelt mee: mode heeft een steeds kleiner aandeel in het bestedingsbudget, ten voordele van ervaringen (reizen, festivals, uit eten…). Mode raakt een beetje uit de mode, zo vat modejournaliste Veerle Windels het samen in de krant. En dat is een uitdaging waarop retailers maar moeilijk een antwoord weten te vinden…