In het tweede kwartaal is de omzet van de Zweedse modegroep H&M voor wisselkoersen met 5% gegroeid naar 51,4 miljard Zweedse kroon (5,3 miljard euro). Ook de nettowinst maakte een mooie sprong voorwaarts.
Sterke online verkoop
In het tweede kwartaal van 2016 haalde H&M een nettowinst van 5,36 miljard Zweedse kroon, maar in 2017 is die nettowinst gestegen naar 5,9 miljard kroon (610 miljoen euro). Dat heeft het onder andere te danken aan de sterke opmars van de online verkoop.
Ook in het tweede kwartaal presteerden de webshops van de verschillende merken van H&M immers bijzonder goed. In bepaalde markten is de online verkoop zelfs al goed voor 25 tot 30% van de totale omzet. In het voorbije kwartaal lanceerde H&M in zes nieuwe markten een webshop: Turkije, Taiwan, Hongkong, Macau, Singapore en Maleisië. Het is nu online aanwezig op 41 markten.
“De omzet in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Oost-Europa en in veel van onze groeimarkten was bijzonder goed. Toch was de situatie meer uitdagend in een aantal van onze grote markten, zoals de Verenigde Staten, China, Nederland en Zwitserland”, aldus CEO Karl-Johan Persson. “De online verkoop van H&M ontwikkelde zich zeer goed en het aandeel in de totale omzet blijft groeien. Ook de ontwikkeling van COS, & Other Stories, Monki, Weekday en H&M Home blijft zeer sterk, zowel in de winkels als online.”
Vooruitzichten
H&M maakte ook nog enkele doelen bekend voor de rest van het jaar. Zo zal het dit jaar nog de online verkoop opstarten in de Filippijnen en Cyprus, en wordt het nieuwe merk ARKET dit jaar gelanceerd met de opening van vijf fysieke winkels en de online verkoop in 18 landen.
Daarnaast zal er verder geïnvesteerd worden in de online strategie, waardoor de omzet uit e-commerce de komende jaren steevast met minstens 25% moet groeien. In 2018 moet onder andere Indië een nieuwe online markt worden voor de groep.