Het Belgische modelabel HNST, bekend om zijn duurzame jeans, heeft een miljoen euro aan vers kapitaal opgehaald. Bij de investeerders zitten bekende namen als Anne Chapelle, Wouter Torfs en Bart Claes (JBC).
Vuurdoop
HNST (wat staat voor ‘honest’) maakt naar eigen zeggen de properste jeans ter wereld. De stof waaruit de broeken worden gemaakt, bestaat voor 56% uit gerecycleerd katoen en bovendien gebruikt het label geen schadelijke chemicaliën om de jeans te kleuren. Vorig jaar beleefde het Belgische merk zijn commerciële vuurdoop: in zijn eerste jaar verkocht HNST circa 5000 broeken, schrijft De Tijd.
Aanvankelijk verliep de verkoop uitsluitend online, maar intussen hebben verschillende retailers uit binnen- en buitenland het label in hun assortiment opgenomen. “We liggen al in Leuven, Gent, Mechelen en Antwerpen in de winkel”, zegt CEO Lander Desmedt. “We liggen ook al in Frankrijk in drie winkels, en zelfs in Tokio. Dat is een groot compliment aangezien Japan de voortrekker is voor denim.”
Dit jaar mikt Desmedt op een verkoop van 10.000 broeken. Met het vers getankte kapitaal wil HNST ook doorbreken in Duitsland en de Verenigde Staten. Het geld is afkomstig van investeringsmaatschappij Freshman, waarachter onder meer Wouter Torfs en Bart Claes schuilgaan. Ook bestuurder Anne Chapelle, bekend van modemerk Ann Demeulemeester, wordt aandeelhouder.