Bijna 20 miljoen euro
In 2012 verdiende Angela Ahrendts (53), sinds 2006 aan het hoofd van Burberry, 16,9 miljoen pond, omgerekend een kleine 20 miljoen euro. Dat is bijna 6 miljoen euro meer dan de nummer twee. Een en ander blijkt uit een onderzoek van overheidsgroep Manifest en consultancybureau MM&K, die de lonen van 350 Britse topmanagers oplijstten. Het is de eerste keer dat een vrouw het schopt tot best verdienende CEO van Groot-Brittannië.
Onder Ahrendts maakte het tot dan wat ingedutte Britse icoon dan ook een enorme comeback: ze liet Burberry aansluiting vinden bij de digitale wereld en de sociale media, lanceerde een lijn met accessoires en pakte ook uit met make-up. Volgens Burberry heeft Angela Ahrendts gezorgd voor “een recordomzet en -winst” en een stijging van de beurskoers de voorbije vijf jaar met 186%. Ondanks een winstwaarschuwing vorig jaar presteerde Burberry in 2012 alweer sterk.
Ahrendts gaat in de lijst van best verdienende CEO’s van Groot-Brittannië de voormalige baas van Shire Pharmaceuticals, Angus Russell, voor. Het brons wordt gedeeld door twee CEO’s uit de drankwereld: Graham Mackay van SABMiller en Paul Walsh van Diageo.