Amazon opent deze week enkele pop-upwinkels in Europa onder de naam ‘Loft for Xmas’. De e-commercereus hoopt zo veel te leren over de eigenaardigheden van de fysieke retail.
Bijleren
Amsterdam, Berlijn, Londen, Madrid, Milaan en Parijs krijgen tussen 16 en 26 november zulke ‘lofts’, waarin Amazon vooral speelgoed en elektronica wil verkopen. Ook kleding zit in het pakket, want daarover kan het bedrijf nog veel bijleren: “Tot nu toe hebben inconsistenties in kleur, maat en andere kledingkenmerken de verkoop van de huismerkkleding ondermijnd”, zegt Joaquin Villalba, mede-oprichter en CEO van Nextail, een firma die voorraadbeheersystemen ontwikkelt.
Amazon verkoopt al kleding en schoenen van vele bekende merken, maar heeft ondertussen meer huismerken dan veel waarnemers dachten: volgens Coresight Research zijn 66 van Amazons 74 huismerken kledingmerken. Ze presteren echter presteren allesbehalve goed: van de tien slechtst scorende Amazon-merken in welke categorie dan ook, waren er negen van dames- of meisjeskleding. Bovendien, zo blijkt uit onderzoek van het Amazon-verkopersgegevensplatform Jungle Scout, verkoopt 82% van de dameskledinglijnen niet meer dan honderd eenheden per maand.
Tijdelijke winkels zijn voor alle spelers in de retail (winkelketens, merken én e-commercebedrijven) en ideale manier om nieuwe markten, producten of ideeën te testen. E-retailers kunnen shoppers een zeldzame kans bieden om hun goederen aan te raken en te betasten. Voor een bedrijf als Amazon, met duidelijke ambities om ook zijn fysieke winkelnetwerk uit te breiden, zijn de investeringen en planning die pop-ups vereisen zeker de moeite waard. Vergeleken met een traditionele winkel is een pop-up immers een kortetermijninvestering die veel gegevens oplevert.