Amazon heeft een online luxewarenhuis gelanceerd, ook al is het nog maar met een enkele partner: Oscar de la Renta opent als eerste een shop-in-shop op het nieuwe Luxury Stores. De komende weken volgen nog merken.
Aparte winkelbeleving
Oscar de la Renta heeft sinds deze week een eigen ‘Luxury Store’ in de mobiele app van Amazon in de Verenigde Staten. Het modelabel is de eerste partner in het nieuwe project van de onlinegigant, waarbij luxemerken een aparte shopomgeving kunnen krijgen op het platform. In de komende weken worden nog meer prêt-à-porter-, accessoire- en beautymerken verwacht, bericht Vogue.
De webshops onderscheiden zich van de rest van de marktplaats met een aparte look en feel. Klanten van Amazon lieten immers weten een aparte, meer meeslepende beleving te willen voor het luxesegment, zegt de retailreus. Ze willen niet alleen het product zelf begrijpen, maar ook het verhaal en het vakmanschap achter het merk beleven, klinkt het.
In de merkshops kunnen klanten daarom ook filmpjes en andere content ontdekken, zoals een exclusieve videoclip die voor de lancering samen werd gemaakt door Amazon en Oscar de la Renta. Topmodel Cara Delevingne speelt de hoofdrol in de campagne. De opvallendste innovatie is evenwel de interactieve 360-gradenfunctie, waarmee klanten een kledingstuk in elke beschikbare maat en rond om rond op een virtueel model kunnen bekijken. Zo wil De la Renta problemen met pasvormen en maten verhelpen.
Toch al op Amazon
Op dit moment krijgen alleen de zowat 150 miljoen Prime-leden een uitnodiging om toegang te krijgen tot Luxury Stores, maar voor De la Renta is die grote trouwe klantenbasis van Amazon net een doorslaggevend element geweest om toe te treden: “Ik denk dat bijna 100% van onze bestaande klanten op Amazon zit en een enorm percentage daarvan zijn Prime-leden”, zegt CEO Alex Bolen, die zijn klanten wil bereiken daar waar ze toch al winkelen. De keuze voor een mobiele lancering is ingegeven door het feit dat Amazon-klanten in het afgelopen jaar meer dan een miljard modeartikelen via hun mobiele toestel hebben besteld.
Behalve met zijn bereik en klantenkennis, wil Amazon luxehuizen ook overtuigen door ze veel vrijheid te geven. Luxury Stores werkt op basis van concessies en laat de labels zelf kiezen welk assortiment, welke prijzen en zelfs welke klantenservice zullen bieden. Het nieuwe platform werkt ook niet met klantenreviews. Deelnemende merken mogen maar hoeven bovendien geen beroep te doen op de magazijnen van Amazon, al is ook net het uit handen kunnen geven van de hele retourproblematiek een troef volgens Bolen.