Luxehuis Valentino spant een rechtszaak aan tegen vermeende namakers van schoenen van het merk, en kan daarbij op een opmerkelijke bondgenoot rekenen: onlineretailreus Amazon.
Profileren in luxe
Internetgigant Amazon en het Italiaanse luxemerk Valentino hebben een gezamenlijke rechtszaak aangespannen tegen de Kaitlyn Pan Group uit New York. Die laatste zou schoenen van Valentino hebben nagemaakt en ze verkopen via de marktplaats van Amazon. Als de aanklagers in het gelijk worden gesteld, gaat de eventuele opbrengst wel alleen naar Valentino.
De rechtszaak is historisch, want het is de eerste keer dat Amazon mee naar de rechter trekt met een luxemerk, terwijl het ook voor Valentino de eerste keer is dat een onlineretailer in een zaak rond namaak wordt betrokken. Voor Amazon kan de zaak echter een belangrijke symboolwaarde hebben, tipt Reuters, aangezien het onlineplatform er al lang op uit is om een eigen luxemarktplaats op te richten, als concurrent van Alibaba’s luxewarenhuis Tmall. Verschillende luxehuizen weigeren echter samen te werken omdat er te veel namaak zou zijn bij Amazon: LVMH-topman Bernard Arnault noemde het bedrijf van Jeff Bezos zelfs al in één adem met terrorisme.
Amazon zegt het verkopersaccount van Kaitlyn Pan al in september 2019 te hebben afgesloten, maar desondanks blijft het bedrijf via andere kanalen schoenen importeren, distribueren, verkopen en aanbieden. De onderneming zou ook een handelsmerk hebben aangevraagd in de Verenigde Staten voor een bepaald type schoen, terwijl dat duidelijk eigendom is van Valentino.