De Duitse online retailers Otto en Zalando zijn momenteel de grootste online modeverkopers in West-Europa, met een marktaandeel van 6,2% en 6,1%, maar het snel groeiende Amazon legt hen met momenteel 5,7% het vuur aan de schenen.
Otto nog steeds de grootste
Vijf jaar geleden kon Otto echter nog uitpakken met een marktaandeel van 10%, een terugval die natuurlijk te wijten is aan de opmars van Zalando en Amazon. Die laatste heeft nochtans niet al te groot uitgepakt om klanten te winnen in een markt die goed is voor jaarlijks 42 miljard euro. Het is wel steevast blijven investeren in Europa en heeft het voordeel dat het een volledig pakket kan aanbieden aan zijn klanten, met ook de mogelijkheid om voeding te bestellen en streamingdiensten zoals Prime Video.
Bovendien kan Amazon nog heel wat markten veroveren in de nabije toekomst: het is nog maar in enkele Europese markten een grote speler, terwijl Zalando al actief is in 15 landen, zij het dan enkel met mode. Om de concurrentie met Amazon aan te gaan, is Zalando zich steeds meer aan het ontwikkelen als een verkoopplatform in plaats van een zuivere retailer. Ongeveer tien procent van de aangesloten merken bij Zalando zijn momenteel partnerverkopers.