Bijna 30% meer winst
“Another magnificent year“, zo omschrijft CEO George Weston de prestatie van winkeldochter Primark in een tussentijdse update. Die is deels te danken aan het succes van de collecties, deels aan de toename van het aantal verkooppunten: Primark telt intussen al 278 vestigingen, 21 meer dan een jaar eerder.
De keten zette het voorbije boekjaar voet aan de grond in Frankrijk, waar intussen vijf vestigingen zijn die meteen een “uitzonderlijke” verkoop wisten te realiseren, zo klinkt het. Ook in Lissabon, Madrid, Berlijn, Keulen, Düsseldorf (foto) en Wenen kwamen er nieuwe winkels bij, terwijl – dichter bij huis – Eindhoven, Enschede en Nijmegen eveneens een Primark mochten verwelkomen.
Lage suikerprijzen domper op de feestvreugde
AB Foods profiteerde van de populariteit van Primark en presteerde ook sterk bij zijn kruideniersdivisie, maar door de lage suikerprijzen liep de totale omzet van AB Foods het voorbije boekjaar toch met 3% terug tot 12,94 miljard pond (zo’n 16,5 miljard euro).
Ondanks de ferme duik van de operationele winst in de suikerdivisie (liefst 56% lager!) wist AB Foods de daling van zijn totale operationele winst toch te beperken tot -1%, om af te klokken op 1,08 miljard pond of 1,4 miljard euro.