Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.
Groeiende markt
Het Chinese internetbedrijf gaat zijn Turkse partner ondersteunen op het vlak van technologie, onlinehandel, mobiele betalingen, logistiek en internationale contacten en neemt ook een financiële participatie, waarover echter geen details worden vrijgegeven.
Volgens Michael Evans, voorzitter en bestuurslid bij Alibaba Group, is Turkije een markt met groot potentieel. Het is één van de jongste landen van Europa, met 80 miljoen inwoners en een sterk groeiende e-commerceomzet. Demet Mutlu (foto), oprichtster en CEO van Trendyol, is verheugd omdat Alibaba altijd haar grote voorbeeld was: “Dankzij deze samenwerking krijgen Turkse merken en producenten toegang tot honderden miljoenen klanten.”
Trendyol werd opgericht in 2010. Het bedrijf heeft vandaag een marktaandeel van 3,5% met 16 miljoen gebruikers en meer dan 90 miljoen maandelijkse bezoekers. Het is de snelst groeiende e-commercespeler in Turkije. De oprichters en het huidige managementteam blijven aan boord.