A.S. Adventure Group verandert van naam en wordt Yonderland. Dat is een gevolg van de financiële herstructurering bij de groep, die recent een schuldherschikking heeft bereikt.
“Steeds op ontdekking”
A.S. Adventure Group, de holding boven A.S. Adventure, Bever en Juttu, gaat voortaan door het leven als Yonderland. De nieuwe naam staat voor “een positieve wereld waarin we steeds op ontdekking zijn en open staan voor verwondering” en komt er na een fikse financiële herstructurering bij de groep. Eerder raakte al bekend dat daarbij 85 miljoen euro aan schulden zijn kwijtgescholden, maar de banken krijgen wel bijna de helft van de aandelen in handen. Een consortium van banken heeft voortaan 45% van de aandelen, terwijl investeerdersgroep PAI en het management een meerderheidsbelang van 55% behouden.
Er komt ook een kapitaalinjectie van 25 miljoen euro bij en de groep heeft twee nieuwe leden in de Raad van Bestuur. De voormalige CEO van bol.com, Daniel Ropers, en Robert Bensoussan – ex-CEO van L.K. Bennett en boardmember bij Lululemon en Celio – krijgen er een zitje. Hun benoeming past in het kader van “de voorziene groeistrategie” van de groep, zegt CEO Frederic Hufkens, die de omnichannelstrategie verder wil verfijnen maar de winkels als “hart van de organisatie” houdt.
De groep blijft dan ook fysieke winkels openen: twee vestigingen van A.S.Adventure (Waterloo en Turnhout) verhuisden recent naar een nieuwe locatie en Juttu gaat van start met pop-upwinkels. Deze zomer duikt er een op in Knokke, in het najaar in Leuven.
Bijna jaar onderhandeld
Volgens CFO Kris Horrevorst is de groep in 2020 winstgevend gebleven: “Onze retailmerken zijn de voorbije maanden zelfs populairder geworden omdat de pandemie nog meer mensen heeft verleid om het buitenleven te ontdekken. We willen groeien door selectief nieuwe winkels te openen en ook onze e-commerceplatformen uit te breiden.”
De onderhandelingen hebben bijna een jaar geduurd, sinds de herfst van vorig jaar. Sinds de overname door de Franse investeerdersgroep PAI in 2015 zit de outdoorgroep opgezadeld met een torenhoge schuldenberg, die al voor het begin van de coronacrisis 258 miljoen euro bedroeg. De pandemie kwam dan als klap op de vuurpijl. Yonderland benadrukt evenwel dat er operationeel niets verandert. De naamsverandering geldt ook enkel voor de holding, niet voor de ketens.