Juichende fans
Het nieuwe concept is al ingevoerd in de winkel van Peking, de grootste van Adidas wereldwijd. De nieuwe stijl geeft de winkels een tunnel aan de ingang, waar klanten zullen verwelkomd worden met geluiden van juichende fans. De paskamers zijn dan weer ingekleed als de kleedkamers. In het midden van de winkel is er plaats met touchscreens, waar klanten producten kunnen opzoeken.
Na Peking wil Adidas het concept nog naar 24 andere vestigingen brengen, waaronder nieuwe winkels in Rio de Janeiro en in het Bluewater-winkelcentrum in Kent. Daarnaast zal Adidas focussen op het openen van nieuwe winkels in opkomende gebieden, zoals Rusland en het Midden-Oosten. Daar is nog veel ruimte voor merk-specifieke winkels, aangezien er minder ketens aanwezig zijn.
Retail belangrijker maken
Tegen 2015 wil Adidas in totaal 4,1 miljard euro verdienen aan zijn eigen winkels, op een totaalbedrag van 17 miljard euro omzet. Het wil tegen dan ongeveer 100 winkels extra hebben, waardoor het op een totaal van 2.800 winkels zou komen. In 2007 waren dat er nog maar ongeveer 1.000.
Met de hhogere verkopen in de eigen winkels hoopt Adidas Nike het vuur aan de schenen te leggen: dat is vóór Adidas de grootste producent van sportkleding, terwijl de Duitsers de laatste jaren bovendien moeten toezien hoe het marktaandeel in Europa – waar het nog steeds de grootste is – verliest. Adidas maakt op 5 maart zijn financiële cijfers voor het volledige voorgaande boekjaar bekend.