Fikse omzetdaling in Europa
De omzet van Adidas over de eerste zes maanden van 2013 bleef steken op 7,13 miljard euro. Dat kwam vooral door een terugval van de verkopen in Europa: die zakten immers met 9% tot 1,9 miljard euro. Op de overige markten ging de omzet er wel op vooruit, althans indien de wisselkoersen constant zouden zijn gebleven – en dat was niet het geval.
Omgerekend in euro sloeg de toename van de verkopen met 1% op de Aziatische markten buiten Groot-China om in een daling met 8% tot 1,064 miljard euro. Ook van de vooruitgang met 16% in Latijns-Amerika bleef na omrekening nog maar een bonus van 8% over bij een omzet van 765 miljoen euro.
Rivaal Nike vergroot voorsprong
Die toestand leidt nu tot een aanpassing van de vooruitzichten over het hele jaar. Aanvankelijk verwachte Adidas dit jaar een stijging van de verkopen rond 5%. Nu wordt dat een groei tussen 1% tot 5% bij ongewijzigde wisselkoersen.
Financieel hield Adidas aan het eerste semester niettemin een nettowinst van 480 miljoen euro over, wat 5,6% meer is dan in dezelfde periode van 2012.
Door de tegenvallende verkopen dreigt Adidas een minder gunstig beeld te krijgen dan zijn Amerikaanse rivaal Nike. Die kon tijdens het laatste kwartaal van zijn boekjaar 2012/2013, dat eind maart afliep, nog een toename van de verkoop in dollar met 7% optekenen. Bij ongewijzigde wisselkoersen bedroeg de stijging zelfs 9%.