Adidas heeft vandaag voor de tweede maal in vier maanden tijd zijn groeiprognoses verhoogd. Het nieuws kwam er nadat de Duitse sportkledinggigant zijn winstdoelstellingen voor 2015 flink had overtroffen.
Dubbelcijferige groei
Op basis van voorlopige cijfers voor 2015 ‑ op de definitieve resultaten is het nog wachten tot 3 maart ‑ zag Adidas zijn nettowinst 12% hoger gaan tot 720 miljoen euro en zijn omzet afklokken op 16,9 miljard euro, liefst 16% beter dan vorig jaar. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten ging de omzet 10% hoger.
Die vooruitgang was te danken aan dubbelcijferige groei in West-Europa, China en Latijns-Amerika. Daarbij stegen de verkopen van het merk Adidas (+12%) dubbel zo snel als die van Reebok (dat 6% meer kleding en schoenen verkocht).
“We zijn in goede vorm”, zei CEO Herbert Hainer, die bij Adidas aan zijn laatste jaar bezig is. In oktober geeft hij immers de fakkel door aan Kasper Rorsted, nu nog topman van Henkel. “Dit geeft ons alle vertrouwen dat zowel de omzet als de nettowinst opnieuw zullen groeien.” De sportgigant verwacht dat de omzet in 2016 (exclusief wisselkoerseffecten) met meer dan 10% zal groeien, met dank aan het EK Voetbal en de Olympische Spelen.