Het Belgische Shoe Branding (de eigenaar van schoenenmerk Patrick) heeft een flinke overwinning behaald op de Duitse schoenenreus Adidas: een Europese rechter heeft geoordeeld dat een trademark van de Duitsers op drie evenwijdige lijnen in gelijk welke richting “niet herkenbaar genoeg is doorheen Europa”.
Koekje van eigen deeg
Volgens FashionNetwork werd de aanvraag verworpen omdat het gerecht het gevoel had dat een patroon met drie parallelle strepen in eender welke richting niet in de 28 lidstaten overduidelijk herkend zou worden als een beeldmerk van Adidas, en de strepen eerder zag als een decoratieve versiering. De Duitsers hadden in 2014 een aanvraag ingediend om drie evenwijdige lijnen op schoenen, kleding en hoofddeksels te beschermen. Die aanvraag was in 2016 al eens verworpen geweest, en het Gerecht van de Europese Unie verwees precies naar die uitspraak.
Vorig jaar oordeelde het Gerecht van de Europese Unie nog omgekeerd: toen kreeg Shoe Branding nul op het rekest voor een aanvraag om twéé evenwijdige strepen te beschermen, met name omdat die te weinig onderscheidend zouden zijn van de drie strepen van Adidas. “Hoewel we teleurgesteld zijn in de uitslag, zullen we die verder evalueren en we zijn alvast dankbaar voor de raadgevingen die het Gerecht ons zal geven zodat we onze drie lijnen kunnen beschermen – in welke richting ze ook op de producten staan”, klinkt het in Herzogenaurach.
Sinds 2008 is het Oudenaardse Shoe Branding eigenaar van schoenenmerk Patrick, naar eigen zeggen het oudste sportmerk van Europa sinds zijn stichting in 1892. Toen heette het weliswaar nog Patrice – naar stichter Patrice Beneteau – en was het een Frans merk.
Het regent de laatste tijd patentzaken in de sportmodewereld: denk maar aan de zaak van Nike tegen Adidas’ aartsrivaal Puma vorig jaar. Adidas zelf kreeg (half) gelijk in een zaak tegen Skechers.