Ondanks enkele tegenvallers zag Adidas de omzet en winst het voorbije kwartaal sterk toenemen. Het Duitse sportkledingconcern verhoogt dan ook zijn verwachtingen voor het volledige boekjaar.
Moeilijke omstandigheden
De gerapporteerde omzet steeg tussen april en juni met 51% tot 5,08 miljard euro. Behalve in Groot-China, waar de omzet kromp met 16%, stegen de opbrengsten overal bijzonder sterk. Voor de mindere prestaties in de Aziatische regio verwijst Adidas expliciet naar de geopolitieke situatie en naar nieuwe coronabeperkingen die werden opgelegd.
Door de versoepelingen elders in de wereld steeg de verkoop via de eigen fysieke winkels en die van andere retailers sterk. Het e-commercekanaal zag de omzet dan weer terugvallen met 14%. Adidas slaagde er ook in meer producten te verkopen aan de volle prijs, wat de hogere grondstofkosten ruimschoots compenseerde.
De bedrijfswinst in het tweede kwartaal bedroeg 543 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar dook de onderneming nog voor 263 miljoen in het rood. Volgens Adidas zit de winstmarge zit intussen weer bijna op pre-pandemieniveau. Tijdens de eerste jaarhelft stegen de opbrengsten met 34% tot 10,35 miljard euro. Het operationeel resultaat kwam uit op 1,25 miljard euro, vorig jaar was dat nog een verlies van 215 miljoen euro).
Adidas stelt zijn prognoses naar boven bij en verwacht voor het hele jaar nu een omzetstijging van 20% (bij constante valuta). Het bedrijf verwacht veel van een reeks nieuwe productlanceringen en bovendien staan er enkele belangrijke sportevenementen, waaronder de Olympische Spelen in Japan, op de agenda. Adidas rekent op een nettowinst van 1,4 tot 1,5 miljard euro. Tot nu toe ging het Duitse concern uit van een nettowinst tussen 1,25 en 1,45 miljard euro.