Teleurgesteld
Dat liet Herbert Hainer, CEO van het Duitse Adidas, weten. “Het is met teleurstelling dat na zo een geweldige zomer vol sport, ik moet rapporteren dat het onze groep niet gelukt is om de hoge verwachtingen die we hadden uitgestippeld te behalen”, zegt hij. “We nemen de volledige verantwoordelijkheid voor het snel rechtzetten van onze tekortkomingen.”
Daarom zal het marketingbudget in 2015 opgetrokken worden van 13 procent naar 14 procent, wat het op een totaal van 200 miljoen euro zal brengen.
Dalende omzet in VS
In de eerste helft van 2014 haalde Adidas een omzet van 6,998 miljard euro, dat is een daling van twee procent ten opzichte van 2013. In de eigen winkels steeg de omzet met 10 procent van 1,589 miljard euro naar 1,752 miljard euro. Adidas investeert tegenwoordig ook meer in eigen winkels, omdat die meer winst opleveren. Toch wordt twee derde van de omzet gehaald bij derde partijen.
Vooral in Noord-Amerika, waar grote concurrent Nike de plak zwaait, was er sprake van een flinke terugval. Daar daalde de omzet met 14 procent van 1,716 miljard euro naar 1,471 miljard euro. Ook op Aziatische markten (exclusief China) daalde de omzet met 7 procent. In West-Europa en op opkomende markten in Europa steeg de omzet met respectievelijk 6 procent en vier procent.
De nettowinst daalde in de eerste helft van 2014 van 480 miljoen euro naar 348 miljoen euro. Adidas verwacht voor het volledige jaar een winst te maken van 650 miljoen euro. De eerdere vooruitzichten spraken van een winst tussen 820 miljoen euro en 930 miljoen euro.