Adidas boekte vorig jaar voor het eerst in zijn bestaan een nettowinst uit zijn dagelijkse operaties van meer dan 1 miljard euro. 2016 was dan ook een uitzonderlijk jaar voor de verkoper van sportkleding. Bovendien wordt 2017 nog beter.
Omzet stijgt tot 19 miljard euro
De Olympische Spelen in Rio de Janeiro en het EK Voetbal in Frankrijk zorgden er mee voor dat Adidas zijn omzet vorig jaar met 14% kon optrekken tot 19,291 miljard euro. Vooral het eigen Adidas-merk deed het goed. Worden de wisselkoersschommelingen buiten beschouwing gelaten, dan stegen de verkopen ervan met liefst 22%. Bij dochtermerk Reebok bedroeg de toename van het verkoopcijfer 6%.
Geografisch werden de grootste omzetstijgingen geraliseerd in Noord-Amerika (+29%), China (+25%), Latijns-Amerika (+22%) en West-Europa (+12%).
Adidas kon de hogere verkoopcijfers combineren met hogere marges. Door een betere mix van de verkopen en een goede prijszetting stegen die van 47,2% in 2015 naar 48,8% in het vierde kwartaal van 2016. Over heel 2016 bedroeg het gemiddelde 48,6%.
Verdere stijging in 2017
Voor 2017 gaat Adidas uit van een verdere stijging van de omzet met 11% à 13%, indien geen rekening gehouden moet worden met wisselkoersschommelingen. Ook verwacht het een verdere stijging van de brutomarge met 0,5% naar 49,1%, wat het management ertoe aanzet om voor een nettowinst tussen 1,200 en 1,225 miljard euro te gaan.
In 2016 bleef de wijzer staan op 1,019 miljard euro, de eerste keer dat de kaap van 1 miljard euro werd overschreden.