Adidas wil meer gaan inzetten op de online verkoop van zijn producten en sluit daarom een groot aantal winkels wereldwijd. De Adidas Originals Store in Antwerpen – de enige vestiging van het sportkledingmerk in ons land – blijft wellicht behouden.
Focus op online verkoop
Het voorbije jaar noteerde Adidas nog een stijging van zijn online omzet met 57% tot 1,6 miljard euro, maar voor de sportmodegigant is dat slechts het begin: binnen twee jaar hoopt ceo Kasper Rorsted, die in 2016 de overstap maakte van Henkel, de verkoop via e-commerce meer dan te verdubbelen tot 4 miljard euro. Adidas zal daarom flink wat bakstenen winkels sluiten en volop inzetten op de uitbouw van de Adidas-website, “onze belangrijkste winkel wereldwijd”, aldus Rorsted.
Een groot deel van het investeringsbudget voor 2018 (zo’n 900 miljoen euro in totaal) legt Adidas opzij voor zijn digitale activiteiten, waarbij de focus vooral zal liggen op de bouw van leveringsmagazijnen voor online gemaakte bestellingen. Daarnaast wil het Adidas-concern 200 personeelsleden met kennis van digitale verkoop aanwerven en introduceert het binnenkort ook in Frankrijk en Spanje een app om klanten een zo persoonlijk mogelijke koopervaring te bieden.
Retail apocalyps
Met zijn radicale keuze voor e-commerce volgt Adidas een trend die zich vandaag al wereldwijd laat voelen en de naam ‘retail apocalyps’ meekrijgt: steeds meer merken ruilen hun fysieke vestigingen in voor een sterke webwinkel met slechts enkele flagship stores waar klanten “het merk volop kunnen ervaren,” volgens Rorsted. Ook sportmerk Footlocker kondigde al aan dit jaar nog 110 winkels te sluiten.
Het is nog niet duidelijk hoeveel Adidas-winkels de deuren zullen sluiten, maar Rorsted benadrukt wel dat de winkels die open blijven een sterker profiel zullen krijgen. Wereldwijd heeft het merk 2.500 eigen winkels en zo’n 13.000 franchisewinkels. In België heeft Adidas slechts één Originals Store; het is dan ook onwaarschijnlijk dat die winkel de komende jaren de deuren zal sluiten.