Sportgigant Adidas zag zijn omzet in het derde kwartaal verder oplopen. De nettowinst daalde weliswaar met 2%, maar het bedrijf houdt vast aan zijn verwachtingen.
Overal groei
Adidas boekte in het derde kwartaal een omzet van 6,41 miljard euro, 9% meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Bij constante wisselkoersen was er een toename van 6%. De omzet steeg in alle regio’s, met uitschieters in de opkomende markten (+14%), Rusland (+13%) en Noord-Amerika (+10%). In Europa namen de opbrengsten toe met 3%.
De operationele marge daalde met 1,3 procentpunt tot 14%, een daling die volgens Adidas vooral het gevolg is van een verschuiving van een aantal kosten van het vierde naar het derde kwartaal, om zo tot een betere kostenspreiding te komen. Mede daardoor zakte het bedrijfsresultaat van 901 naar 897 miljoen euro. De nettowinst daalde met 2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, onder meer als gevolg van de implementatie van nieuwe boekhoudnormen (IFRS 16).
Over de eerste negen maanden van het jaar steeg de omzet van Adidas met 5%. De nettowinst uit voortgezette activiteiten nam zelfs met 8% toe. Het bedrijf verwacht veel van het vierde kwartaal en handhaaft zijn prognoses voor het hele jaar: een omzetgroei tussen 5 en 8% en een nettowinst tussen 1,88 en 1,95 miljard euro.