Adidas heeft onder de streep zo goed als niks overgehouden in het eerste kwartaal: de nettowinst kelderde met 97% . De omzet daalde ondertussen met 19%, en dat wordt in het tweede kwartaal nog dubbel zo erg.
Alleen nog e-commerce
Adidas heeft er een bepaald lastig eerste kwartaal opzitten: het sportlabel meldt een netto-omzetdaling van 19% in het afgelopen eerste kwartaal, met name omdat 70% van alle winkels wereldwijd gesloten werd door de coronapandemie. De omzet kwam uit op 4,75 miljard euro.
De nettowinst verdampte zelfs helemaal: door een daling van 97% zakte de winst tot 26 miljoen euro. Ook voor de rest van het jaar durft het sportmerk met de strepen geen voorspellingen te doen, aangezien er nog te veel onzekerheid is over de duur van de winkelsluitingen.
“Het enige kanaal dat in de meeste delen van de wereld volledig operationeel is gebleven”, zoals Adidas zelf naar e-commerce verwijst, steeg wel met 35%. Toch was dat duidelijk niet genoeg om de geleden verliezen te compenseren. Om de financiële gevolgen van Covid-19 te kunnen dragen, kreeg Adidas al drie miljard euro staatssteun van de Duitse overheidsbank.
Tweede kwartaal meer uitgesproken
In het tweede kwartaal verwacht het Duitse bedrijf dat de dalingen in “zowel de top- als de bottom-line” nog “meer uitgesproken zullen zijn”: naar verwachting zal de verkoop in het tweede kwartaal zelfs met 40% dalen, aangezien de impact van de coronacrisis zich dan pas ten volle zal laten voelen.
Op de middellange termijn ziet CEO Kasper Rorsted evenwel verbetering voor de sportbranche, door een wereldwijd toenemende aandacht voor gezondheid en fitness. Wanneer mensen straks weer naar buiten mogen, zal de drang om te gaan sporten en bewegen groot zijn, zegt Rorsted tegenover CNBC.