Adidas heeft in 2024 een indrukwekkende comeback gemaakt met sterke cijfers in zowel het vierde kwartaal als het gehele jaar. Dankzij de populariteit van retro-sneakers Samba en Gazelle, gecombineerd met de verkoop van resterende Yeezy-voorraden, wist het Duitse merk de verwachtingen te overtreffen.
Surfen op de retrotrend
In het vierde kwartaal steeg de omzet met bijna 24% tot net geen 6 miljard euro, ruim boven de door analisten verwachte 5,3 miljard euro. Ook de operationele winst verraste positief: na een verlies van 377 euro miljoen in hetzelfde kwartaal van 2023 realiseerde Adidas nu een winst van 57 miljoen euro.
Over het hele jaar 2024 groeide de omzet met 11% tot bijna 23,7 miljard euro, terwijl de operationele winst meer dan vervijfvoudigde tot 1,3 miljard euro. De brutomarge verbeterde met 3,3 procentpunt naar 50,8%.
CEO Bjørn Gulden is dan ook tevreden over de resultaten: “Hoewel we nog niet zijn waar we op de lange termijn willen zijn, ben ik erg blij met deze ontwikkeling, die veel beter was dan we hadden verwacht. We zien duidelijk dat de interesse van consumenten en retailers in onze producten toeneemt, zowel bij Lifestyle als bij Performance.” De populariteit van retro-sneakers zoals de Samba en Gazelle vormde de kern van Adidas’ strategie in 2024. Het merk wist zo marktaandeel te winnen, mede dankzij zwakkere prestaties van concurrent Nike.
Nog steeds scoren met Kanye
Het herstel volgt op een zwaar 2023, waarin Adidas leed onder de stopzetting van de samenwerking met rapper Ye (Kanye West). De breuk, veroorzaakt door antisemitische uitlatingen van de artiest, leidde tot een aanzienlijke voorraad aan onverkochte Yeezy-sneakers. In 2024 kon Adidas echter een groot deel van de resterende voorraad succesvol verkopen.
Ondanks macro-economische onzekerheden blijft Adidas ook optimistisch over de toekomst. Het merk streeft naar verdere winstgroei en een verbetering van de operationele marge tot 10%. De definitieve jaarcijfers en vooruitzichten voor 2025 worden op 5 maart gepubliceerd.