Voor het eerst in drie decennia duikt Adidas in de rode cijfers. Toch gaat het naar eigen zeggen “beter dan verwacht” met de geplaagde sportschoenenfabrikant.
Amerika blijft stoorzender
Adidas deed het vorig jaar “niet goed genoeg”, maar wel “beter dan verwacht”, zei CEO Bjorn Gulden bij de bekendmaking van het jaarrapport. Het zijn frappante uitspraken, want het nettoresultaat kelderde van 612 miljoen euro winst in 2022 naar 75 miljoen euro verlies vorig jaar. Het is het eerste verlies in minstens dertig jaar.
De omzet daalde met 5% tot 21,4 miljard euro, met name door negatieve wisselkoerseffecten. In Noord-Amerika viel ook de verkoop tegen: de Verenigde Staten kampten met een lagere vraag en overvolle winkels, waardoor de omzet er vorig jaar met 16% zakte. In het vierde kwartaal daalde de verkoop zelfs met 21%.
Vertraging door Rode Zee
Algemeen daalde de verkoop van kleding in het vierde kwartaal met 13%, terwijl de schoenenverkoop met 8% groeide. Adidas zet sterker in op zijn retro-modellen en speelt daarmee in op de trend van lage sneakers. Outletwinkels hielpen om de voorraden met bijna een kwart te verlagen.
Adidas is voorzichtig positief over 2024: de resultaten zouden moeten verbeteren, met een groei van ten minste 10% in de tweede helft. Al vreest het merk in Noord-Amerika dit jaar nog 5% omzet te verliezen. Ook de crisis in de Rode Zee zorgt voor twee tot drie weken vertraging, wat op den duur het werkkapitaal in de moeilijkheden kan brengen.