Modemerk Scotch & Soda leed afgelopen boekjaar een nettoverlies van 12,9 miljoen euro. De nieuwe topman Frederick Lukoff wil het merk laten groeien in het buitenland door waarden als vrijheid en tolerantie extra in de verf te zetten.
Eigen winkels
Scotch & Soda kende een moeilijk boekjaar, waarin de omzet met 3% daalde tot 328,7 miljoen euro. De weersomstandigheden dwongen het Nederlandse modemerk om artikelen met grotere kortingen te verkopen, wat dan weer een invloed had op de marges: de bruto bedrijfswinst (ebitda) verminderde met 28% tot 37,3 miljoen euro. Het bedrijf leed een nettoverlies van 12,9 miljoen euro, waar er in het vorige boekjaar nog een bescheiden winst van 0,9 miljoen euro was.
De voorbije jaren zijn de eigen winkels van Scotch & Soda steeds belangrijker geworden: vorig jaar kwamen er 48 eigen vestigingen bij, via het openen van nieuwe filialen en uitkoop van franchisenemers. Op die manier kwamen onder meer de 24 Belgische en Luxemburgse vestigingen in eigen beheer terecht. Voor het eerst haalde Scotch & Soda daardoor meer dan de helft van de omzet uit retail. Voordien verkocht het modebedrijf zijn kleding vooral via warenhuizen en andere winkeliers. “Scotch & Soda heeft veel aandacht voor onze eigen winkels gehad, maar niet genoeg voor de groothandel”, zegt Lukoff aan Het Financieele Dagblad. “Terwijl het belangrijk blijft. Het is een manier waarop mensen ons merk leren kennen.”
Lukoff, pas sinds een maand de nieuwe CEO van het modebedrijf, maakt zich vooralsnog weinig zorgen over de mindere cijfers en denkt dat het merk sterk kan groeien in het buitenland, onder meer door de “Amsterdamse waarden”, zoals vrijheid en individualiteit uit te dragen. “Modemerken zijn succesvol als ze bij de tijdsgeest aansluiten. […] Homorechten, het legaliseren van cannabis zijn wereldwijd enorme onderwerpen. Deze stad is zijn tijd heel ver vooruit. Die waarden zijn exporteerbaar, zeker in een wereld waarin ze onder vuur liggen.”