Ace & Tate biedt voortaan gerecycleerde brillen aan op tweedehandsplatform Depop. Het is de eerste optiekketen die aan de slag gaat met de app en oude monturen zo een tweede leven geeft.
Daar waar jongeren winkelen
Ace & Tate lanceert een tweedehandsbrillenprogramma Reframe: klanten kunnen hun oude monturen inruilen voor een cadeaubon en ook onverkochte voorraden of stopgezette ontwerpen komen in het project terecht. De brillen worden onder handen genomen zodat ze er weer zo goed als nieuw uitzien en dan weer te koop aangeboden. Volgens de Nederlandse optiekketen is Reframe het eerste circulaire initiatief voor brillen.
Bij het nieuwe tweedehandsaanbod hoort ook een nieuw verkoopkanaal: behalve op de website van Ace & Tate worden de gerecyclede brilmonturen te koop aangeboden op Depop – een onlineplatform voor tweedehandskleding dat vooral populair is onder jongeren. Ace & Tate is naar eigen zeggen het eerste brillenbedrijf dat er zijn monturen verkoopt.
“Met als doelgroep van Gen-Z en millennials ontmoet Ace & Tate de consument daar waar ze winkelen”, zegt de keten daar zelf over. “Met 24 miljoen gebruikers, waarvan 90% onder de 26 jaar, biedt Depop het perfecte platform om gerecyclede brillen door te verkopen. Een meerderheid van de jongere generaties – 59% van de Gen Z en 57% van de millennials – koopt geüpcyclede producten.”
Brillenindustrie is niet duurzaam
Het optiekconcept stelt zich tot doel om het kopen van een bril “leuk en eenvoudig” te maken, en wil daarbij afstappen “van de verouderde processen uit het verleden”. Daar hoort ook duurzaamheid bij, want het bedrijf stipt zelf aan dat de brillenindustrie een markt van 120 miljard dollar is waarin plastic de belangrijkste grondstof vormt en “duurzaamheid bijna niet bestaat”. In juni lanceerde de uitdager nog een nieuwe financieringsronde.
Steeds meer merken omarmen zelf de groeiende tweedehandsmarkt en bieden rechtstreeks tweedehandsitems aan op gespecialiseerde marktplaatsen. Zo ging recent ook Gucci in zee met tweedehandsplatform The RealReal.