De Franse luxewarenfabrikant Hermès heeft in het eerste kwartaal een groeispurtje getrokken, met dank aan zijn afdeling luxetassen (+12,5%!) en de Chinese consument, die gek blijft van het Franse luxemerk.
Knappe groeiversnelling
Hermès zag in de eerste drie maanden van dit jaar zijn omzet afklokken op 1,6 miljard euro. Daarmee doet de groep nóg beter dan de analisten hadden verwacht: die waren uitgegaan van 1,58 miljard euro. In vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder bedraagt de totale omzetgroei 16%. Op vergelijkbare basis verkocht de groep 12% meer, flink beter dan de +9,6% die het Franse merk in de twee voorgaande trimesters liet optekenen.
“Voortgestuwd door het succes van de collecties bij al onze klanten ziet Hermès zijn verkoop in het eerste trimester versnellen”, zegt een tevreden topman Axel Dumas, die het heeft over een “aanhoudende dynamiek, met name in China”. De groep onderstreept dat het prima resultaat vooral toe te schrijven is aan volumegroei en minder aan hogere prijzen, een “gezonde groei” dus.
Azië (exclusief Japan) ontpopt zich meer en meer tot dé groeimotor van het Franse luxemerk: de omzet in die regio klom met liefst 17%, vooral aangedreven door China. In Japan steeg de omzet 10%, net zoals in de Verenigde Staten. Europa (exclusief Frankrijk) blijft daar met 9,5% net onder. Enkel thuisland Frankrijk valt uit de toon, met een groei van slechts één procentje. Niet geheel onverwacht wijst het management daarvoor met een beschuldigende vinger naar de ‘gele hesjes’, zonder die bij naam te noemen.