Het Amerikaanse kledingbedrijf Abercrombie & Fitch heeft sterke jaarcijfers bekendgemaakt. De omzet ging 3% hoger dankzij een forse groei online, en het bedrijfsresultaat steeg zelfs met bijna 80%.
Een miljard online
Voor het voorbije boekjaar noteerde het modebedrijf een omzetstijging van 3% naar 3,6 miljard dollar (3,2 miljard euro). Opvallend is dat de online verkoop voor het eerst de kaap van een miljard dollar (net geen 900 miljoen euro) heeft overschreden. Het merk groeit vooral in de Verenigde Staten (+6%), internationaal ging de omzet achteruit (-1% voor het boekjaar, zelfs -10% in het vierde kwartaal). Het bedrijfsresultaat ging fors hoger, van 72,1 miljoen dollar vorig boekjaar naar 127,4 miljoen dollar (112 miljoen euro) nu. De nettowinst groeide met 77%.
In een reactie op de cijfers beklemtoonde CEO Fran Horowitz dat Abercrombie & Fitch voor het zesde opeenvolgende kwartaal en het tweede opeenvolgende volledige jaar groeit. Ook 2019 ziet de modeketen vrij positief tegemoet: de CEO verwacht een verdere omzetstijging met 2 à 3%. De voorbije jaren sloot de keten heel wat winkelpunten, omdat de resultaten onder druk stonden. Dat lijkt nu zijn vruchten af te werpen.