Abercrombie & Fitch, de modegroep boven Abercrombie en Hollister, verhoogt de vooruitzichten na een sterk tweede kwartaal. De Amerikaanse kledinggroep ontpopt zich tot een schoolvoorbeeld van succesvolle retail-turnarounds.
Terug-naar-schoolmomentum
Na een bijzonder lange en moeilijke strijd plukt Abercrombie & Fitch de vruchten van zijn strategische ommekeer. Het Amerikaanse modeconcern boekte in het tweede kwartaal 21% meer omzet, goed voor een totale omzet van 1,1 miljard dollar (ongeveer 1 miljard euro), vergeleken met 935 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. De groei overtrof de verwachtingen van analisten, die een stijging van 15% hadden voorspeld.
De omzet van het Abercrombie-merk steeg met 26%, terwijl jongerenlabel Hollister een groei van 17% noteerde. Deze stijgingen werden voornamelijk gedreven door een succesvolle zomer- en terug-naar-schoolverkoop. Het momentum is onder meer te danken aan een partnership met de NFL, de grootste Americanfootballcompetitie in de VS, en de sweaters en T-shirts die Hollister maakt voor ondertussen 30 verschillende Amerikaanse universiteiten.
120 nieuwe winkels in 2025
Abercrombie & Fitch heeft zijn operationele model in de afgelopen jaren grondig hervormd, vooral met het oog op strakker voorraadbeheer, en investeert in digitale technologieën en winkelbeleving. Dat vertelt CEO Fran Horowitz aan Bloomberg. Het bedrijf heeft plannen om in 2025 zo’n 120 nieuwe winkels te openen, terwijl het ook investeert in AI en social commerce.
Als gevolg van de sterke kwartaalresultaten verhoogt Horowitz de prognose voor de jaaromzet: het bedrijf verwacht nu een netto-omzetgroei van 12% tot 13% voor het boekjaar 2024, een stijging ten opzichte van de eerdere verwachting van ongeveer 10%. Ondanks de sterke prestaties wijst de topvrouw op de “steeds onzekerder wordende omgeving”. Analisten rekenden gemiddeld op een omzetstijging van 12% tot 4,79 miljard dollar.