Abercrombie & Fitch heeft zijn omzet en winst in het eerste kwartaal spectaculair zien stijgen. Het Amerikaanse modebedrijf gaat daarmee verder op het elan van de tweede helft van vorig jaar.
Meer dan de helft online
“Het eerste kwartaal is het bewijs dat onze verschuiving naar een digitaal geleid mondiaal bedrijfsmodel werkt”, verklaarde topvrouw Fran Horowitz in een toelichting bij de kwartaalcijfers. Abercrombie & Fitch boekte in de drie maanden tot 1 mei een omzetstijging van 61% tot 781 miljoen dollar (640 miljoen euro). De bedrijfswinst kwam uit op 57 miljoen dollar (50 miljoen euro), meteen het beste resultaat in het eerste kwartaal sinds 2008. Vorig jaar was er in dezelfde periode nog een verlies van 209 miljoen dollar.
De spectaculaire stijging heeft uiteraard in de eerste plaats te maken met de zwakke vergelijkingsbasis, maar ook ten opzichte van 2019 is er een groei van 6%. Nochtans is de totale winkeloppervlakte van het merk intussen met een vijfde afgenomen. Vooral online gaat het hard: de digitale opbrengsten stegen met 45% en maken nu meer dan de helft uit van de globale omzet.
Het merk gaat intussen verder met de optimalisatie van zijn winkelnetwerk, waarbij grotere winkels vervangen worden door kleinere winkels die zich richten op lokale klanten. In die context sloot de onderneming in het eerste kwartaal zijn vestiging in Singapore. Daardoor houdt de retailer nog zes flagships over; bij het begin van vorig jaar waren dat er nog vijftien.