Abercrombie & Fitch boekte vorig kwartaal liefst 1180% meer verlies. De omzet viel op zijn beurt met een derde terug in de drie maanden die getekend werden door de coronacrisis.
Onder alle verwachtingen
In het eerste kwartaal van dit boekjaar, tot begin mei, is het verlies bij Abercrombie & Fitch opgelopen tot 244,15 miljoen dollar (220 miljoen euro), liefst dertien keer meer dan een jaar eerder. Dat is ook ruim dubbel zoveel verlies als verwacht.
De omzet klokte af op 485,4 miljoen dollar (440 miljoen euro), een daling van 33% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook hier hadden analisten meer van verwacht: de consensusschatting bedroeg 497 miljoen dollar (450 miljoen euro). De coronapandemie, met de verplichte sluiting van veel winkels, raakte het jongerenmerk hard – al tekent het label al langer dalende cijfers op.
Jongeren shoppen weer
Ondertussen zou ongeveer de helft van al winkels wereldwijd opnieuw open zijn, al zijn er nog veel sluitingen in de Amerikaanse thuismarkt. In de winkels die in de VS wel weer de deuren mochten openen, zegt de retailer evenwel aan 80% van zijn normale omzetniveau te zitten. Vooral Amerikaanse jongeren zouden sneller terug aan het shoppen slaan dan de Aziatische consumenten en dan op voorhand geanticipeerd.
Hoewel CEO Fran Horowitz zegt momenteel de verwachtingen te kloppen, heeft Abercrombie & Fitch zijn prognose voor het huidige fiscale jaar opgeschort vanwege de onzekerheid die het coronavirus met zich meebrengt. Ondertussen zet het merk in op marketingacties om jonge consumenten aan zich te binden, zoals een virtueel ‘bal’ met 70.000 jongeren en TikTok-filmpjes.