Trend keert volledig om
A&F werd de voorbije vijftien jaar net groot door kledij in de markt te zetten waarop het merklogo bewust een erg voorname plaats kreeg. Tieners vonden het hip om hiermee te kunnen bewijzen dat ze bij een bepaalde groep hoorden.
Die trend is echter brutaal gewijzigd: tieners halen nu steeds meer – logovrije – kledij bij Primark, H&M en Forever 21, omdat die daar een pak goedkoper is. Ter vergelijking: bij Forever 21 kost een jeans minder dan 7,5 euro, bij A&F is dat 60 euro.
Het beleid van A&F ging diametraal in tegen de trend en de verkoopt daalt dan ook al tien opeenvolgende kwartalen. Het voorbije trimester lag de omzet 6% lager op 891 miljoen dollar (680 miljoen euro).
Daarom gooit topman Mike Jeffries nu het roer volledig om: tegen volgend voorjaar moeten de logo’s van de kleding. Voorts werd al het mes gezet in de kosten, om zo de kleding goedkoper te kunnen aanbieden. Zo zullen in Noord-Amerika dit jaar onder meer zestig winkels worden gesloten na afloop van hun huurcontract. Ook wordt de bevoorradingsketting sneller gemaakt. Op die manier wil A&F sneller kunnen inspelen op nieuwe trends.