Begin volgend jaar sluit de Abercrombie & Fitch definitief zijn vestiging aan de Waterloolaan. De Amerikaanse modegroep zet steeds meer in op kleinere winkels.
Verouderd concept
“Vanaf 9 januari zijn we definitief gesloten”, staat er (droog) te lezen aan de ingang van de winkel, schrijft de RTBF. De Brusselse flagshipstore van Abercrombie & Fitch werd in 2011 – met de nodige poeha – geopend op de Waterloolaan in het prestigieuze hotel Wittouck. De medewerkers die destijds de eerste klanten moesten verwelkomen, werden zelfs geselecteerd door een modellenbureau. Maar binnenkort is het dus afgelopen.
De moordende concurrentie en de coronacrisis liggen aan de basis van de sluiting. Sinds 2015 ging het al een stuk slechter met het modelabel, dat terrein verloor tegenover opkomende merken als Uniqlo en Superdry. Daarnaast ondervond het merk steeds meer concurrentie van gevestigde waarden als Zara en H&M, die ook een stuk betaalbaarder zijn.
Kleinere winkels
In de zomer lekte al uit dat de modegroep zijn flagshipstore op de Champs-Elysées in Parijs zou sluiten, nieuws dat intussen ook officieel bevestigd werd. Maar ook elders snoeit Abercrombie & Fitch in zijn grote winkels: in de komende drie maanden zullen ook de flagships in Londen, Munchen, Madrid en Fukuoka (Japan) de deuren sluiten, meldt LSA.
Met de ingrepen zet de Amerikaanse modegroep haar beleid voort om zich te heroriënteren op kleinere winkels, die meer aangepast zijn aan de nieuwe consumptiepatronen. In totaal exploiteert de groep 309 Abercrombie-winkels (waarvan 256 in de Verenigde Staten), met een omzet van 343 miljoen dollar (283 miljoen euro) in het derde kwartaal, en 540 Hollister-winkels (waarvan 386 in de Verenigde Staten), goed voor een omzet van 477 miljoen dollar (393 miljoen euro).