Zoals bekend opent de befaamde Amerikaanse modeketen Abercrombie & Fitch volgende maand een flagship store in Brussel. Onlangs maakte de keten echter bekend dat er binnenkort nog een paar Europese steden zullen worden aangedaan: ook Düsseldorf, Madrid, Parijs en Dublin stappen in onze voetsporen. Die plotse agressieve buitenlandse expansie is ongetwijfeld geïnspireerd door tanende resultaten op de thuismarkt.
De Engelse hoofdstad mocht in 2007 als eerste Europese stad de Amerikaanse hype-keten ontvangen. Daarna volgden voorlopig enkel Milaan en Kopenhagen. Nu schakelt Abercrombie & Fitch internationaal opeens een flinke versnelling hoger.
Positieve jaarresultaten internationaal, veel minder in het thuisland.
A&F maakte de plannen bekend bij de presentatie van de laatste kwartaalresultaten, die trouwens uitstekend waren. De internationale omzet steeg internationaal met 61% naar 170 miljoen euro, wat de keten blijkbaar inspireerde om grote uitbreidingen aan te kondigen. Samen met de hoger genoemde Europese openingen zouden er in totaal maar liefst een kleine veertig nieuwe filialen opengaan, tot in Singapore toe. Met Zagreb (vermoedelijk in 2012) werd bovendien de allereerste Oost-Europese flagship store aangekondigd.
Abercrombie & Fitch haalt tot nu toe amper een vijfde van zijn omzet in het buitenland, maar dat mag volgens de directie duidelijk veranderen. Ook in de VS steeg de omzet (met 16%, naar 680 miljoen euro), hoewel daar een vijftigtal winkels de deuren zouden moeten sluiten. Daarmee wordt de trend van 2010 verder gezet, want ook toen gingen 64 vestigingen dicht. Momenteel zijn er nog 1069 A&F-stores in de Verenigde staten en 52 daarbuiten.
Hype en controverse.
Abercrombie & Fitch, dat in 1892 gesticht werd als merk voor de hogere klasse, onderging eind vorige eeuw een grondige restyling en is nu gericht op rijke(re) jongeren die meesurfen op de hype die de brand omringt. Door de winkels in te richten als discotheek, luide muziek te spelen en sexy danseressen te laten paraderen heeft de keten het uitgaansleven en de shoppingwereld gecombineerd.
Niet dat dat volledig rimpelloos verloopt: de zogenaamde “look policy” schrijft voor dat nagenoeg enkel knappe blanke, en schaars geklede, jongeren in de winkels mogen werken en regelmatig spannen benadeelden processen in tegen de keten. Desondanks, of de oude Benetton-leuze indachtig: dankzij, deze controversiële “look policy” kan Abercrombie & Fitch echter rekenen op de steun van steeds meer shoppende jongeren.