Stijgende katoenprijzen, sterke dollar
“Primark biedt waar voor zijn geld aan consumenten, niet aan investeerders”, aldus een analist van Goldman Sachs. Hij wijst op de stijgende katoenprijzen en de sterke dollar die extra druk zullen zetten op de omzet en de winst, terwijl Primark het moeilijker heeft om zijn naaste concurrenten te volgen en de stijgende kosten door te rekenen aan zijn klanten.
“In de koers is ietwat voorbarig Primarks Europese groeistrategie al verrekend, ervan uitgaand dat het dezelfde expansie zal doormaken als sectorgenoten zoals Inditex”. Maar Goldman Sachs houdt vooral rekening met een groeivertraging in Groot-Brittannië en een grotere volatiliteit van de inkomsten gezien de lage brutomarges bij Primark.
Aandeel neemt duik
Door het verkoopadvies nam het aandeel op de Londense beurs een duik van 2,8% en is de koers inmiddels al teruggevallen tot zijn laagste niveau in vijf maanden. Sinds zijn top half mei speelde het AB Foods-aandeel al 14,7% van zijn waarde kwijt.
Of de analyse van Goldman Sachs hout snijdt, weten we volgende maand: dan komt Primark/AB Foods met een trading update. Al zijn de voortekenen niet meteen gunstig, want eerder maakten ook al die andere grote fast-fashionketens, H&M en Inditex (Zara), tegenvallende kwartaalcijfers bekend.