In een gloednieuw herstel- en onderhoudsatelier brengt A.S. Adventure al zijn circulaire initiatieven samen. De retailer verlengt hier de levensduur van schoenen, kledij en sportmateriaal: “Koop minder, maar beter.”
“Waarde creëren op de lange termijn”
Vandaag opende A.S. Adventure in Hoboken een uniek in-house herstel- en onderhoudsatelier voor schoenen, kledij en sportuitrusting. Een primeur voor de Belgische retailsector, zegt het bedrijf: dit meer dan 2.000 m² grote centrum groepeert alle circulaire initiatieven van de retailer om zo een nieuwe standaard te zetten binnen de markt. Het is een 100% Belgisch project, in samenwerking met maatwerkbedrijf Kunnig.
“Het meest duurzame product is het product dat je niet moet kopen”, zegt CEO Bea De Beuckelaer van A.S. Adventure. “Retail gaat niet meer om verkopen, wel om waarde creëren op de lange termijn. We moeten ons traditioneel model omdenken.” Daarom zet de retailer sterk in op de ontwikkeling van circulaire diensten: onderhoud, herstellingen, verhuur, tweedehands…
Zes duurzame diensten
In het nieuwe Care & Repair Center in Hoboken komen die allemaal samen. Hier biedt het bedrijf zes unieke diensten aan. Met de hersteldienst voor alle wandelschoenen blaast A.S. Adventure een oud ambacht nieuw leven in. Er is een ecologische wasservice voor jassen, skibroeken, slaapzakken… Een grote groene machine – bijgenaamd de “Hulk” – onderhoudt en herstelt ski’s en snowboards. In het kledingherstelatelier wordt kledij hersteld of geretoucheerd, niet alleen voor A.S. Adventure, maar ook voor Juttu.
De hub biedt ook plaats aan de groeiende voorraad verhuurproducten voor winter en zomer. “We geloven sterk in verhuur: we doen het al jaren voor wintersportmateriaal en nu ook voor kledij, wandelstokken, fietstassen, babydragers…” Tot slot bevindt zich hier ook de “second life” (tweedehands) kindercollectie.
Duurzaam ecosysteem
A.S. Adventure bouwt hier dus een compleet duurzaam ecosysteem: “We pionieren binnen de Belgische retail. We willen de circulaire mindshift mee faciliteren. Duurzaam denken zit al sinds 1995 in ons DNA”, zegt De Beuckelaer. “Winstgevendheid is daarbij niet onze primaire doelstelling. De indirecte winst zit in de verstevigde klantentrouw. Dat is belangrijker dan de korte termijn.”
De retailer biedt hier een tegenstem tegen de trend naar goedkopere huismerken en oprukkende low cost retailers: “We blijven ervoor pleiten om te investeren in kwaliteitsmerken. Als je die goed onderhoudt, gaan ze heel lang mee. Ik vergelijk het graag met auto’s: de restwaarde van een BMW of een Mercedes blijft hoog en je rijdt er ook langer mee. Wij willen met onze producten hetzelfde doen: niet zakken in prijs, ook al besteedt de consument nu wat minder aan kledij. Koop minder maar beter, dan is het niet duurder.”
Geloofwaardigheid
Klanten kunnen de kinderjassen van bijvoorbeeld Patagonia of The North Face terugbrengen, en ze krijgen dan een restbedrag dat hoger is dan wat ze op Vinted zouden krijgen. “Dan is zo’n jas niet zoveel duurder meer dan een goedkoper merk. En we zien dan dat mensen dat bedrag opnieuw investeren in een echt kwaliteitsmerk. Dat verhaal willen we brengen.”
Een bijkomend element is klantentrouw: “We willen mensen tevreden stellen met deze diensten. Je krijgt daar veel liefde voor terug. Het draagt ook bij aan onze geloofwaardigheid als merk. Dat is de indirecte winstgevendheid. We weten dat we niet de goedkoopste zijn.”
Jongeren overtuigen
Of het publiek van A.S. Adventure vatbaarder is voor deze duurzame boodschap? “Voor een deel. Maar we bereiken een heel breed publiek, niet enkel de begoede klasse. Iedereen met een gemiddeld inkomen kan bij A.S. Adventure terecht. Een jas kan vele jaren meegaan. We verlopen ook niet de meest fancy kleuren, eerder tijdloze modellen. Donkerblauw verkoopt goed in België, het blijft er ook lang goed uitzien.”
De retailer wil nu vooral ook studenten overtuigen: “Hen willen we vertellen: denk toch eens na voor je bij een Temu of een Shein bestelt. Jonge mensen staan hier wel voor open. Al is er soms nog een grote ‘say-do-gap’, een kloof tussen wat mensen zeggen en wat ze doen.”